Juridisk merknad
DesignGaver tar ikke ansvar for feil bruk av våre produkter og varer. Vi vil også poengtere at varer som er laget av oss er håndarbeid og man kan derfor ikke forvente fabrikklaget kvalitet. Man ser at håndarbeid er unikt.
OBS: Vi anbefaler alle å lese våre retningslinjer for trygg og riktig bruk av levende lys.
Forøvrig gjelder vanlige vilkår for angrerett.
(Gjelder ikke spesialvarer som vi lager på bestilling)
1. AVTALE
Avtalen består av disse salgsbetingelsene hos DesignGaver, opplysninger gitt i bestilling via vår nettbutikk og eventuelt særskilt avtalte vilkår ved for eksempel spesialbestillinger. Avtalen følger relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbruker. Se videre punkter om angrerett og leveringsbetingelser.2. PARTER
DesignGaver, Adr.: Haldenveien 169, 1655 Sellebakk, Epost: post@designgaver.no, Tlf 90122890 med organisasjonsnummer 926 876 694 MVA betegnes i det følgende som selger.Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper.
3. PRIS
Den oppgitte prisen for varen er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. I tilfeller der hvor kjøperen bestiller tilleggstjeneste som gravering, personlig utforming osv avtales dette pr epost og egen avtale utformes som da er gjeldende for gitte produkt/tjeneste. Lov om angrerett gjelder ikke ved spesialbestillinger da varen da er spesiallaget til kunden. Ved feil og mangler gjelder for øvrig vanlig reklamasjon.4. AVTALEINNGÅELSE
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. BETALINGEN
DesignGaver benytter Stripe som tilbyr betaling med VISA og MasterCard. Vi har også betalingsløsning fra PayPal og Klarna. Nedenfor finner du linker til gitte betalingsløsninger og deres opplysninger om kjøp og salg. Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Ved spesialbestillinger må vi ta hele eller deler som forhåndsbetaling da varen ikke kan selges videre eller benyttes av andre om handelen avbrytes. Dette avtales i forkant og blir bindene ved kjøp.Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
6. LEVERING
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. RISIKOEN FOR VAREN
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.Med dette menes skader og mangler som for eksempel kommer av feil bruk av varen. Feil oppbevaring eller vedlikeholdes på feil måte. Eksempel legge noe i oppvaskmaskinen eller sette varme kjeler på et produkt som ikke tåler varme eller leke med varer som ikke er laget til dette formålet.
8. ANGRERETT
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. (Spesialvarer, personliggjøring av varen og varer som er laget spesielt for kjøper er unntatt angrerett da varen ikke kan selges videre eller benyttes av andre)Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Epost: post@designgaver.no
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
9. FORSINKELSE OG MANGLENDE LEVERING - KJØPERNES RETTIGHETER OG FRIST FOR Å MELDE KRAV
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Avtaler om spesialbestillinger hos DesignGaver gjøres skriftlig pr epost.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.10. MANGEL VED VAREN - KJØPERENS RETTIGHETER OG REKLAMASJONSFRIST
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.